publikacje & referencje / artykuły

Tendencje rozwoju rynku architektury wnętrz - Wywiad z Jackiem Niezgodą.


W miesięczniku "Media&Marketing" ukazał się wywiad  z Jackiem Niezgoda z ARTDESIGN architektura wnętrz.

"Media&Marketing" - Co według Pana jest najważniejsze w projektowaniu? Jak to jest być projektantem wnętrz w Polsce?
 
     Jacek Niezgoda - Rynek projektowania architektury wnętrz rozwija się bardzo dynamicznie. Najnowsze trendy, materiały, technologie i urządzenia są obecne i coraz szerzej dostępne w Polsce. Projektanci mają coraz więcej możliwości kreowania przestrzeni wnętrza. Polska rzeczywistość to brak doświadczeń w relacjach pomiędzy klientem/inwestorem a projektantem wnętrz.
      Obecne pokolenia są pierwszymi w Polsce korzystającymi powszechnie z tego rodzaju usług. Pierwsze spotkanie z inwestorem zazwyczaj ma na celu omówienie wzajemnych relacji i oczekiwań oraz rozróżnienie pojęcia aranżacji wnętrz od projektu architektury wnętrz. Aranżacja wnętrz to zazwyczaj rodzaj dekoracji, stylizacji - tworzenie „scenografii” w zastanym układzie pomieszczeń przy użyciu gotowych mebli, tkanin, kolorów i innych dekoracyjnych dodatków. Projekt wnętrza to ingerencja w układ funkcjonalny – zmiana układu ścian, związane z tym zmiany w układach punktów elektrycznych, wod.-kan. – zgodnie z zaprojektowana koncepcją funkcjonalną. Projekt wnętrz to dogłębna analiza warunków układy przestrzeni domu czy mieszkania, dostosowanie jej maksymalnie do oczekiwań użytkowych i estetycznych przyszłych mieszkańców. Projekt wnętrz to wyznaczenie głównych linii-osi wnętrza, stworzenie kompozycji sufitów, podłóg, ścian - podziałów zmierzających do uzyskania spójnej stylistycznie przestrzeni. Kompleksowy projekt architektury wnętrz obejmuje również projekty mebli nierozerwalnie związanych z zaprojektowaną przestrzenią oraz wszystkich elementów stanowiących o całości kompozycyjnej wnętrza.
 
"Media&Marketing" - Proszę powiedzieć czy klienci zwracając się z prośbą o projekty mają sprecyzowane oczekiwania?
   
     Jacek Niezgoda - Na początku na początku lat 90-tych oferta biur zajmujących się projektowaniem wnętrz skierowana była do najbogatszych Polaków. Współcześnie do architekta wnętrza zwracają się osoby, które chcą jak najlepiej i najbardziej efektownie wykorzystać przestrzeń, również małego mieszkania. Nadal jednak daleko nam do europy zachodniej gdzie korzystanie z usług architekta wnętrz jest powszechne. Wśród klientów indywidualnych większość stanowią ludzie młodzi, którzy osiągnęli sukces zawodowy. Dobrze zaprojektowane wnętrze jest potwierdzeniem i dopełnieniem osiągniętej pozycji. Dobrymi klientami są również osoby w średnim wieku, które zmieniają swoje długo użytkowane mieszkanie w bloku, na nowy dom, czy luksusowy apartament. Wzrost zamówień na projekty wnętrz to efekt powstawiania klasy średniej w Polsce. Cena za projekt uzależniona jest od powierzchni, stylu, w którym ma być zaprojektowane wnętrze – ilość detali, czasu realizacji wnętrza oraz czy architekt wnętrz ma sprawować nadzór autorski nad realizacją. Niestety przy wyborze biura projektowania wnętrza decydującą rolę odgrywa cena za projekt a nie profesjonalizm biura/projektanta. Świadomość estetyczna Polaków jest coraz większa. Zazwyczaj klienci przychodzą do naszego biura z określonymi preferencjami estetycznymi, które są zbieżne z naszym stylem projektowym. Wybór biura podyktowany jest portfolio - katalogiem zdjęć z zaprojektowanych i zrealizowanych wnętrz – dostępny na stronie internetowej biura.
 
"Media&Marketing" - Co dzisiaj jest „trendy, modne"?
 
     Jacek Niezgoda - W projektowaniu architektury wnętrz powróciła moda na bogate organiczne ornamenty, wielokolorowe mozaiki, mocne - ciemne kolory, okładziny ścian wykonane z drewna lub kamienia, stylizowane meble, rozłożyste dekoracyjne lampy. Styl minimalistyczny jest w odwrocie, choć jeszcze czasem występuje w bardziej oswojonej miękkiej formie.
     Inaczej wygląda współpraca z inwestorem instytucjonalnym, firmą – wnętrza projektowane dla dużych korporacji to tworzenie wizerunku przestrzeni biura, sklepu, salonu sprzedaży – często w postaci manuala, dającego możliwość zastosowana rozwiązań w każdym kolejnym wnętrzu. Współpraca przebiega zazwyczaj na wysoko profesjonalnym poziomie. Projekt wnętrza podporządkowany jest wizerunkowi, warunkom sprzedaży – zadowoleniu klienta i obsługi. Zupełną odwrotnością jest sytuacja gdzie żona właściciela firmy stanowi autorytet estetyczny i projekt wnętrza podporządkowany jest bardziej jednostkowemu poczuciu gustu, często nieprzystającemu do współczesnych trendów, rozwiązań czy satysfakcji klientów czy pracowników.

Więcej na temat projektowania wnętrz w książce pt. "ARANŻACJE WNĘTRZ".

Aranżacje wnętrz
- Zasady projektowania wnętrz
- Kolorystyka i oświetlenie
- Ergonomia

Publikacja autorstwa Jacka Niezgody, ARTDESIGN

Książka Aranżacje wnętrz podpowiada, jak zaprojektować stylowe i gustowne mieszkanie. Czytelnik dowie się z niej, jakie są podstawowe zasady projektowania wnętrz: jak dobierać kolory, wykorzystywać złudzenia optyczne, jak zbudować architekturę za pomocą oświetlenia i komfortowo urządzić łazienkę, sypialnię czy pokój dzienny.

Wymagającym inwestorom polecamy profesjonalny, kompleksowy i ponadczasowy projekt wnętrz.
OFERTA ARTDESIGN >>>