publikacje & referencje / artykuły

Rezydencja - pomieszczenia dla służby - Wywiad z Jackiem Niezgodą.


W miesięczniku  "Świat Rezydencji Wnętrz i Ogrodów" ukazał się wywiad z Jackiem Niezgoda z ARTDESIGN architektura wnętrz.

"Świat Rezydencji Wnętrz i Ogrodów" - Czy inwestorzy planując budowę rezydencji myślą również o pomieszczeniach dla służby?
   
     Jacek Niezgoda - Wraz ze wzrostem zamożności społeczeństwa, coraz mniejszą ilością czasu na prowadzenie domu i powstawianiem okazałych rezydencji rośnie zapotrzebowanie na osoby zajmujące się prowadzeniem domu, jaki i opieką nad jego otoczeniem. Stanowiska major domusa – zarządcy domu, kucharek, sprzątaczek, a także ogrodników to coraz częściej spotykane zawody związane z rezydencją. Rolę tę częściowo spełniają firmy zewnętrzne oferujące tego rodzaju usługi, jednak dla właściciel domów, którzy chcą zachować prywatność – konieczne jest zatrudnienie osób na stałe przebywających na terenie posesji. Pracownicy mieszkają na terenie domu w wydzielonym mieszkaniu lub zupełnie w odrębnym budynku.

"Świat Rezydencji Wnętrz i Ogrodów" - Gdzie najczęściej znajduje się taka strefa - w samej rezydencji (dyskretnie oddalona od reprezentacyjnych pomieszczeń, z osobnym wejściem?) czy też jest umieszczona w oddzielnym budynku?
    
     Jacek Niezgoda - W mniejszych rezydencjach optymalnym rozwiązaniem jest zatrudnienie małżeństwa, w którym mężczyzna odpowiedzialny jest za ogród i nadzór techniczny nad budynkiem, a kobieta zajmuje się sprzątaniem i gotowaniem. Dla wygody i zapewnienia intymności zarówno właścicielom domu, jak i pracującym małżeństwom zazwyczaj buduje się oddzielne domki służbowe lub mieszkania przyległe do domu z osobnym wejściem z zewnątrz. Z reguły składają się one z łazienki, pokoju dziennego z aneksem kuchennym i sypialnią. Budynki służbowe są spójnie stylistycznie z architekturą domu, jednak we wnętrzach stosuje się typowe, niedrogie materiały, meble i wyposażenie.
    
"Świat Rezydencji Wnętrz i Ogrodów" - Jakie pomieszczenia składają się na część przeznaczoną dla służby? Jaki jest zazwyczaj standard wykończenia?
 
     Jacek Niezgoda - Jeżeli warunki nie pozwalają na wybudowanie oddzielnego domku dla osób zatrudnionych na stałe do prac domowych lub z innych względów osoba zatrudniona powinna stale przebywać na terenie domu, przeznacza się dla niej pokój służbowy z łazienką i aneksem kuchennym – jeżeli jest to możliwe z oddzielnym wejściem. Pomieszczenia służbowe zazwyczaj sąsiadują z pomieszczeniami technicznymi, spiżarnią i kuchnią. W mieszkaniach dla pracowników zlokalizowanych w obrębie domu, poziom wykonania instalacji, tynków, płytek i innych elementów jest jakościowo identyczny, jak dla całej rezydencji. Standard estetyczny jest zachowany przy wykorzystaniu mniej kosztownych elementów wnętrza. Standard pomieszczeń dla pracowników, w porównaniu do typowych polskich mieszkań jest wysoki, jednak przy rezydencji stanowi jedynie ubogie, uporządkowane tło.
      Generalną zasadą, którą kierują się inwestorzy to dążenie do maksymalnego odseparowania części przeznaczonej dla siebie od pomieszczeń dla pracowników. Jest to korzystne dla obu stron - właścicielom domu zapewnia niezbędną prywatność i dyskrecję, pracownikom gwarantuje rozdzielenie pracy i życia prywatnego, możliwość nieskrępowanego zapraszania gości oraz stworzenia w służbowym mieszkaniu domowych warunków.

Więcej na temat projektowania wnętrz w książce pt. "ARANŻACJE WNĘTRZ".

Aranżacje wnętrz
- Zasady projektowania wnętrz
- Kolorystyka i oświetlenie
- Ergonomia

Publikacja autorstwa Jacka Niezgody, ARTDESIGN

Książka Aranżacje wnętrz podpowiada, jak zaprojektować stylowe i gustowne mieszkanie. Czytelnik dowie się z niej, jakie są podstawowe zasady projektowania wnętrz: jak dobierać kolory, wykorzystywać złudzenia optyczne, jak zbudować architekturę za pomocą oświetlenia i komfortowo urządzić łazienkę, sypialnię czy pokój dzienny.

Wymagającym inwestorom polecamy profesjonalny, kompleksowy i ponadczasowy projekt wnętrz.
OFERTA ARTDESIGN >>>