publikacje & referencje / artykuły

Wywiad z Jackiem Niezgodą, architektem wnętrz, designerem, właścicielem ARTDESIGN architektura wnętrz.


Wywiad z Jackiem Niezgodą, architektem wnętrz, designerem, właścicielem ARTDESIGN architektura wnętrz.

Podobno Pana pracownia tworzy również autorskie projekty mebli? Czym się różnią od innych?
       Dla każdej powierzonej nam przestrzeni projektujemy oryginalne, autorskie meble, co sprawia że wnętrze stanowi dopracowaną, przemyślaną całość, w której każdy detal jest istotny i spójny z zaproponowaną wizją. Indywidualnie projektowane formy mebli idealnie wpisują się w koncepcję wnętrza, jej precyzyjne kompozycje i zastosowane podziały.

Czy istnieją jakieś reguły dla projektowania mebli przeznaczonych do konkretnego wnętrza?
      Można tu wyróżnić dwa rozwiązania: w pierwszym autorskie meble dopełniają stylistycznie zaprojektowany układ przestrzenny, pozostają w harmonii z innymi składnikami wnętrza, nie przyjmując ekstrawaganckich kształtów. Mają funkcję przede wszystkim użytkową, a całe wnętrze zbudowane jest na zasadzie równowagi i harmonii form, gdzie żaden z elementów nie wysuwa się na pierwszy plan. Jeszcze inna koncepcja opiera się na niepowtarzalnej, zaskakującej formie jednego lub kilku elementów, które stają się dominantą przestrzeni - w tym przypadku wnętrze traktowane jest jako tło, rama służąca wyeksponowaniu bryły jednego mebla lub rzeźby. Nasze biuro projektuje takie meble, choć jest to zadanie trudniejsze, wymagające kreatywności, znajomości historii sztuki i śledzenia najnowszych trendów światowego wzornictwa.

Dlaczego zatem nie kupić mebli, które są dostępne w sklepach?
      Kupując gotowe meble ryzykujemy, że będą stanowiły obcy twór w przestrzeni- zarówno pod względem formy, wymiarów, jak i kolorystyki. Z kolei w przypadku oryginalnych, odważnych form mebli designerskich istnieje obawa, że zdominują wnętrze, będą w nim obce - dlatego decyzję o zakupie nietypowych, ekstrawaganckich mebli warto podjąć już na początku współpracy z architektem wnętrz, aby dla konkretnego wyrazistego mebla zaplanować odpowiednią ekspozycję.

W hotelu Śpiący Rycerz, Farmona, biurze Autocomu użyli Państwo dość odważnych ostrych kolorów we wnętrzu. Czy takie są obecnie trendy? Jaką rolę, Pana zdaniem, kolor spełnia we wnętrzu hotelu, biura czy domu?
      Kolor jest pochodną proponowanej wizji przestrzeni, jest związany z funkcją wnętrza, nie może być traktowany jako oddzielny od mebli i wyposażenia element projektu. W zależności od rodzaju przestrzeni i jej przeznaczenia kolor spełnia różne funkcje: mocne, nasycone barwy w pokojach hotelowych mają podkreślać wrażenie luksusu, a przy braku finezyjnych ozdób budować wnętrze. W pokojach hotelowych zazwyczaj nie stosuje się wyrafinowanych podziałów, sztukaterii, dopracowanych dodatków i bibelotów, kreujących atmosferę - funkcję tworzenia nastroju i dopełnienia wnętrza przejmuje zatem odpowiednio dobrany, wyrazisty kolor.

Jakie rozwiązania kolorystyczne sugeruje Pan do wnętrz publicznych, np. hoteli, a jakie sprawdzą się w domach?
      W hotelu sprawdzą się nawet nietypowe, zaskakujące połączenia kolorystyczne - na pewno zostaną zauważone i zapamiętane, a ze względu na z założenia krótki okres pobytu nie zdążą zmęczyć lub się znudzić. W domach wybierane są bezpieczne zestawienia kolorystyczne, o średnim nasyceniu barw - klienci preferują uniwersalne kolory ziemi: beże i brązy. W przestrzeniach użytkowych inwestor oczekuje wnętrz oryginalnych, charakterystycznych, pozwalających na wyraźne odróżnienie od konkurencji i zbudowanie rozpoznawalnej marki. We wnętrzach publicznych kolor z reguły nawiązuje do koloru logotypu firmy, kolorystyki kojarzącej się z działalnością inwestora lub niosącej pożądany przekaz (np. w firmach medycznych będą to barwy czyste, laboratoryjne: biel, niebieski, popielaty lub zielony; w firmach wykorzystujących nowoczesne technologie: srebrny, czarny, w firmach spożywczych kolory natury, w kancelariach prawniczych solidne brązy, stare złoto).

Czy widzi Pan jakieś zmiany w wyborach inwestorów w porównaniu do lat poprzednich?
      Coraz częściej inwestorzy są otwarci na niekonwencjonalne rozwiązania i eksperymenty, rozumiejąc, że wnętrze typowe i banalne zginie w masie podobnych, a odważne pomysły zostaną zauważone przez klientów budując identyfikację obiektu, a przez to marki.
Również we wnętrzach prywatnych zauważamy zainteresowanie intensywną kolorystyką i śmiałymi połączeniami. Kolory nie są już postrzegane wyłącznie przez ich właściwości optyczne, zgodnie z którymi kolory jasne wizualnie powiększają, a kolory ciemne zmniejszają wnętrze.
      Oczywiście określone właściwości kolorów pomagają budować przestrzeń, poprawiają i korygują proporcje wnętrza, podkreślają lub ukrywają cechy przestrzeni - przede wszystkim stwarzają jednak niewyczerpane możliwości efektownego kształtowania wnętrza, wydobycia faktur i niuansów detali, kreowania nastroju i wyróżnialnego charakteru oraz budowania przestrzeni poprzez wydobycie kontrastem perspektywy.

Wypracowali Państwo swój własny styl, który odróżnia Państwa od innych pracowni. Jak by go Pan określił?
      Nowoczesność formy pogodzona z funkcjonalnością, wysoką jakością i elegancją – to cecha projektów ARTDESIGN. Funkcja użyteczna i funkcja estetyczna muszą się uzupełniać w projektowanej przestrzeni - dążymy do tego, aby nasze wnętrza były ponadczasowe, solidne i trwałe. Nie korzystamy z efemerycznych rozwiązań i chwilowych trendów, które schlebiają przeciętnym gustom, lecz bardzo szybko przemijają. Tworzymy wnętrza odkrywcze i zaskakujące, a zarazem eleganckie i wyważone.

Czy polski klient łatwo przyjmuje nowinki, czy raczej jest konserwatywny w swoich wyborach?
       Często proponujemy rozwiązania praktyczne i funkcjonalne, a równocześnie ekscentryczne i awangardowe, polski odbiorca obawia się jednak eksperymentowania i wyjścia poza estetyczne konwenanse i schematy. Zauważamy, że klienci z oporami akceptują nowości, zabawę konwencjami, elementy ironii we wnętrzach. Łatwiej przyjmowane są rozwiązania bezpieczne lub te, które można zobaczyć - inwestorzy oczekują projektów podobnych do tych, które już zrealizowaliśmy i prezentujemy na naszej stronie - ogranicza to jednak naszą kreatywność i naturalną ciekawość.

Czy projektując wnętrza odwołuje się Pan do jednego, konkretnego stylu historycznego?
       Projektując wnętrza domów i apartamentów wielokrotnie odwołujemy się do klasycyzmu: harmonijnych rozwiązań, prostych linii bez wygięć, czystych, poziomych i pionowych podziałów, oszczędnego zdobnictwa. ARTDESIGN wypracowało charakterystyczny, rozpoznawalny styl, który po wczesnym okresie poszukiwań, wykształcił się poprzez konsekwentne stosowanie czytelnych, wyważonych rozwiązań i inspirację dokonaniami najlepszych designerów na świecie. Wypracowany styl to efekt ponad dziesięciu lat doświadczeń, styl, który wciąż ewoluuje dając efektowną i wyraziście elegancką przestrzeń wnętrza. Według potocznych opinii świadomy projektant to osoba w wieku około pięćdziesięciu lat - zgodnie z tą teorią przed nami lata wyzwań, poszukiwań i ciągłego rozwoju.

Jakie realizacje są najciekawsze? Woli Pan projektować wnętrza publiczne czy prywatne?
        Najciekawszymi realizacjami są zazwyczaj przestrzenie wnętrz użytkowych, które muszą posiadać intrygujący i wyrazisty charakter, rozpoznawalny przez klientów, a efekt wizualny jest równie ważny jak funkcjonalność, Wnętrze publiczne musi silnie oddziaływać na klientów firmy, jest wizytówką i źródłem informacji na temat marki. Wystrój ma komunikować pewne pożądane cechy firmy, jak nowoczesność, dynamizm, solidność, czy prestiż, dlatego projektowanie wnętrz publicznych jest ciekawym doświadczeniem, w którym wykorzystujemy wielopłaszczyznową wiedzę i szerokie spektrum środków wyrazu.

Czy może Pan opowiedzieć o realizacji, która była dla Pana wyzwaniem?
       Najciekawszą i jednocześnie najtrudniejszą realizacją były wnętrza hotelu Farmona Business & Spa. Różnorodność projektowanych przestrzeni, konieczność ich połączenia w estetyczną całość oraz oczekiwania inwestora związane z filozofią firmy to wyzwania, z którymi musieliśmy się zmierzyć. Efekt jest doskonały, o czym świadczy sukces przedsięwzięcia i wielu nowych klientów, którzy zauważyli ARTDESIGN poprzez tę realizację. Co ciekawe, nie są to tylko klienci biznesowi, ale również prywatni, których urzeka harmonijne połączenie naturalnych materiałów (kamienia, drewna i szkła), dopracowane detale oraz intymny, kameralny nastrój.

Czy w tym przypadku klient miał sprecyzowane oczekiwania?
       Dla hotelu Farmona mieliśmy stworzyć wnętrze prestiżowe, wytworne, ale równocześnie proste, nieprzytłaczające i komfortowe. Szukaliśmy rozwiązań nowoczesnych, o czytelnym wyrazie, odbiegających od typowego pojęcia luksusu. Wnętrza publiczne z założenia mają być zapamiętane, odróżniające się od bezpiecznych schematów i w hotelu Farmona ten cel osiągnęliśmy.

A czy jest projekt, który pamięta Pan do dziś? Który był dla Pana w jakiś sposób wyjątkowy?
      Niestety najdłużej pamiętamy nowatorskie projekty, których nie udało się zrealizować zgodnie z pierwotną koncepcją. Inwestorzy, których projekt zaskoczył zbyt śmiałymi rozwiązaniami, często dowolnie zmieniają proponowaną koncepcję, czyniąc z perfekcyjnie dopracowanej przestrzeni mieszankę dość banalnych wyobrażeń, przyzwyczajeń i typowych poglądów estetycznych.
      Pierwsze projekty koncepcyjne zazwyczaj są śmiałe, odważne, z rozmachem. W miarę trwania inwestycji budżet się kurczy, brakuje czasu na sprowadzenie oryginalnych materiałów i elementów wyposażenia. W przypadku większości inwestycji, w momencie gdy zaczynają być widoczne pierwsze rozwiązania, następuje moment krytyczny: klient ocenia wyrwany z kontekstu szczegół, nie znając jego umiejscowienia w całości i dopełniających go detali, stara się więc wprowadzać kolejne zmiany. Czasami trudno jest przekonać klienta, że zastosowane elementy są częścią spójnej kompozycji i dopiero po zakończeniu inwestycji odkryją całe swoje piękno i harmonię. Rozmowy na tym etapie bywają emocjonalne i burzliwe, na szczęście renoma ARTDESIGN wpływa na zaufanie klientów, pozwalając na tworzenie wnętrz oryginalnych.

Czy mieli Państwo jakieś nietypowe zamówienia, którym ciężko było sprostać, albo które Państwa zaskoczyły?
      Nie pamiętam zamówień, które byłyby zaskakujące lub ciężkie do zrealizowania, zazwyczaj trudność projektowa polega na niedocenianiu znaczenia i wartości designu w życiu człowieka oraz nacisku jedynie na funkcjonalności przestrzeni. Przewrotnie uważam, że funkcja w doskonały sposób generuje formę, jest to tylko kwestia wyobraźni i poszukiwania adekwatnych rozwiązań estetycznych. Nietypowe zamówienia są więc zamówieniami najciekawszymi, odbiegającymi od najczęstszych, w których klienci w obawie o efekt końcowy wybierają powszechną, typową estetykę, bez cienia awangardy i prowokacji. Wnętrza dają niezwykłe możliwości do zaprezentowania oryginalnej osobowości, wyróżnienia się i zaakcentowania swojego charakteru.

Czym się Pan inspiruje podczas projektowania?
      Nasze działania projektowe czerpią z historii sztuki, najnowszych osiągnięć designu, architektury, mody - twórczo przekształcamy obowiązujące nurty, tworząc nową jakość. Inspiracji szukamy wszędzie- w literaturze, uważnych obserwacjach ludzi, ewolucji zachowań, potrzeb i przyzwyczajeń. Wiedza, doświadczenie i otwarte umysły pozwalają nam tworzyć wnętrza wyrafinowane, a równocześnie proste i przyjazne mieszkańcom.

Odnieśli Państwo sukces na rynku, pracownia ma dużo zamówień, czemu to zawdzięczacie?
       Ugruntowaną pozycję na rynku oraz zainteresowanie klientów zawdzięczamy konsekwencji w podążaniu za obranym kierunkiem rozwoju, przemyślaną, spójną wizją przestrzeni, trosce o detal, dbałości o staranne i solidne wykonanie elementów wystroju wnętrz na etapie nadzoru autorskiego oraz oczywiście ludziom, którzy tworzą ARTDESIGN. Architekci wnętrz podejmujący z pasją projektowe wyzwania, poszukujący innowacyjnych rozwiązań, w całości oddani swojej pracy są największym kapitałem biura. Dynamizm połączony z ponad dziesięcioletnim doświadczeniem, duża konsekwencja w realizacji projektu, pilnowanie ram finansowych oraz bezkompromisowy nadzór autorski są gwarancją naszego sukcesu i satysfakcji inwestorów.

Co jest najtrudniejsze w pracy projektanta? Czy to inwestor, który ma swoje wizje i oczekiwania?
       Wysokie wymagania klientów oraz nietypowe, trudne uwarunkowania przestrzeni sprawiają paradoksalnie, że powstaje lepszy, oryginalniejszy projekt wnętrza. Takie wyzwania bardzo cenimy - dają szansę na rozwój, kreatywne, niestandardowe rozwiązania, bronią przed rutyną.
       Inwestor wyedukowany estetycznie, świadomy swoich potrzeb, czytelnie komunikujący oczekiwania to skarb dla biura. Możemy się wzajemnie uczyć, inspirować i wymieniać pomysłami na całość spraw związanych z funkcjonalną i estetyczną rola wnętrza domu. Wzajemne zrozumienie sprzyja powstaniu dobrego projektu. Im więcej wiemy o preferencjach estetycznych inwestora, jego trybie życia, upodobaniach, tym łatwiej nam się zbliżyć do idealnego wnętrza. Najbardziej przykre są sytuacje, gdy inwestor, z różnych przyczyn, często z braku odwagi w zastosowaniu zbyt ekstrawaganckich jego zdaniem rozwiązań, trzymania się kolorystycznych schematów, odrzuca innowacyjne koncepcje i śmiałe rozwiązania. Końcowy efekt i tak jest wyśmienity, klient jest zadowolony i poleca nasze biuro, my mamy jednak niedosyt i świadomość, że wnętrze mogło być znacznie lepsze.

Czy klienci szczerze informują, jaki budżet mogą przeznaczyć na wyposażenie wnętrz? Czy brak komunikacji w tym zakresie wpływa na ostateczny rezultat?
       Kolejna trudność w pracy projektanta wiąże się z niechęcią klientów do zakreślania ram budżetowych dla projektu wnętrza - niewielki budżet sprawia, że pierwotnie entuzjastycznie przyjmowane propozycje, po poznaniu kosztów, są po kolei odrzucane. Takiej sytuacji można uniknąć, informując projektanta o środkach, jakie chcemy przeznaczyć na wyposażenie domu. Odpowiednia komunikacja, czytelne informowanie o możliwościach finansowych i oczekiwaniach estetycznych sprzyjają wzajemnemu zrozumieniu, co pozwala uniknąć trudności już na początkowym etapie i konsekwentnie, zgodnie z założeniami i budżetem realizować projekt, a następnie wnętrze.

Czy klienci mają oczekiwania, których nie jesteście w stanie spełnić?
        Widoczny relatywizm estetyczny, zgodnie z którym ładne jest to, co się komu podoba, niewyszukana kultura masowa, brak wzorców estetycznych i tradycji projektowania wnętrz przez profesjonalistów sprawiają, że czasem klienci oczekują rozwiązań, które podpatrzyli u znajomych lub w filmie: krzykliwych, z chaotycznym nagromadzeniem niepasujących do siebie elementów – na pierwszy rzut oka efektownych, lecz bezwartościowych, niefunkcjonalnych, szybko się starzejących i zazwyczaj po prostu brzydkich. Projektowanie wnętrz jest dla nas przyjemnością, lecz równocześnie to żmudny i długotrwały proces, jeżeli więc klient oczekuje przeciętnej i banalnej w wyrazie przestrzeni, nie podejmujemy się zadania.

Jaki Pana zdaniem jest poziom architektury wnętrz w Polsce w porównaniu do dokonań światowych?
       Architektura wnętrz w Polsce pozostaje daleko za dokonaniami w Europie Zachodniej, projekty są konserwatywne i zachowawcze. Dzisiejsze nowości, pokazywane jako odkrycia, często kopiują rozwiązania popularne na Zachodzie już w latach siedemdziesiątych. W Polsce nie istnieje tradycja projektowania wnętrz, szczególnie prywatnych, dlatego w opinii wielu osób architekt wnętrz dokonuje jedynie funkcjonalnego podziału przestrzeni, starając się nie zatracić jej spójności estetycznej. Nie jest łatwo przekonać, że praca projektanta wnętrz ma na celu stworzenie funkcjonalnej, spójnej estetycznie przestrzeni.

Jakie zamówienia Państwo w tej chwili realizują?
        Jesteśmy w trakcie realizacji projektów dwóch hoteli oraz wielu apartamentów i rezydencji. Nasze bogate portfolio i posiadane referencje pozwoliły na pozyskanie klientów, których poglądy estetyczne są zbieżne ze spojrzeniem ARTDESIGN. Obecnie projektujemy hotele butikowe, w których konieczny jest indywidualizm w podejściu do teoretycznie zuniformizowanej przestrzeni. W tych projektach staramy się odnaleźć łącznik między klasyczną, pozwalająca na dystans koncepcją hotelu, a wnętrzem domowym. Zadanie wydaje się łatwe, chcemy jednak uniknąć banalnych, bezpiecznych wnętrz, które zaakceptuje typowy gość hotelowy i zaproponować wnętrza, w których każdy poczuje się wygodnie, unikając jednak dosłowności w tworzeniu iluzji domu.

Czy inwestor zdefiniował charakter tych hoteli?
       Gość w projektowanym przez nas hotelu butikowym powinien poczuć komfort wynikający z indywidualnego traktowania jego życzeń, co przejawia się również w wyborze koloru, stylu i wyposażenia pokoju. Przestrzeń ma stwarzać wrażenie przytulnego, zamieszkałego apartamentu, w którym odbijają się zainteresowania i charakter właściciela; powinna się odróżniać od bezosobowego i syntetycznie sformatowanego standardowego pokoju hotelowego. Hotele zazwyczaj są do siebie podobne, oparte na uniwersalnych, bezpiecznych schematach- w aktualnych projektach założeniem inwestora jest poszukiwanie nowych doznań i emocji. Wyzwaniem dla architekta jest przekonanie inwestora do rezygnacji z powszechnie przyjętej i akceptowalnej estetyki, która nie wzbudzi zachwytu, ale nie będzie też kontrowersyjna, na rzecz wnętrza zaskakującego, odbiegającego od typowych rozwiązań. Aktualnie projektujemy również ekskluzywne penthousy, lofty i duże rezydencje wyposażone w basen, domowe SPA, pomieszczenia fitness oraz sale kina domowego. Najnowsze i najciekawsze wyzwanie to wnętrze jachtu. Różnorodność projektowanych przestrzeni wzbogaca nasze interdyscyplinarne spojrzenie na wnętrze, w którym zawsze na pierwszym miejscu stawiamy doskonały DESIGN – ARTDESIGN.

Więcej na temat projektowania wnętrz w książce pt. "ARANŻACJE WNĘTRZ".

Aranżacje wnętrz
- Zasady projektowania wnętrz
- Kolorystyka i oświetlenie
- Ergonomia

Publikacja autorstwa Jacka Niezgody, ARTDESIGN

Książka Aranżacje wnętrz podpowiada, jak zaprojektować stylowe i gustowne mieszkanie. Czytelnik dowie się z niej, jakie są podstawowe zasady projektowania wnętrz: jak dobierać kolory, wykorzystywać złudzenia optyczne, jak zbudować architekturę za pomocą oświetlenia i komfortowo urządzić łazienkę, sypialnię czy pokój dzienny.

Wymagającym inwestorom polecamy profesjonalny, kompleksowy i ponadczasowy projekt wnętrz.
OFERTA ARTDESIGN >>>