publikacje & referencje / artykuły
Trendy w projektowaniu SPA.
Po pierwsze oferta zabiegów.
Absolutną koniecznością przed przystąpieniem do projektowania wnętrz SPA, o której niestety inwestorzy często zapominają, jest co najmniej ramowe określenie oferty zabiegów. Celem architekta wnętrz jest stworzenie koncepcji przestrzeni spójnej z wykonywanymi w niej zabiegami oraz charakterem całej inwestycji.
Polski rynek ośrodków SPA jest rynkiem dojrzałym, niezwykle konkurencyjnym - aby zdobyć klientów i zbudować ich lojalność, oferta pielęgnacyjna musi być unikalna, oparta na specjalnie opracowanych, autorskich zabiegach lub masażach. Unikalnej, wysoce wyspecjalizowanej ofercie musi towarzyszyć spójna wizja przestrzeni. Częstym błędem inwestorów jest rozpoczynanie prac nad projektem wnętrza przed określeniem trzonu oferty zabiegów i sprecyzowaniem grupy docelowej. Wcześniejsze określenie ramowej oferty pozwoli uniknąć dysonansu pomiędzy SPA menu, oczekiwaniami gości i wystrojem wnętrz. Wizja projektanta musi być podporządkowana programowi pielęgnacji: idealnym tłem dla egzotycznych masaży z najdalszych zakątków świata będą wnętrza utrzymane w stylistyce orientalnej, bogatej w intensywne kolory i wyrafinowane ornamenty. Z kolei wnętrza minimalistyczne, wręcz laboratoryjne zbudują zaufanie, podkreślą kompetencje i profesjonalizm kosmetyczek i dermatologów estetycznych oraz najwyższą jakość usług w medical SPA.
Projektując wnętrza, należy brać pod uwagę preferencje potencjalnych klientów, do których kierowana jest oferta Spa - diametralnie inne oczekiwania mają młodzi menedżerowie odwiedzający day SPA, inne - rodziny z dziećmi korzystające z usług powstających dynamicznie w Zachodniej Europie biohoteli.
Historyczne resentymenty.
Architekci wnętrz wciąż bardzo chętnie nawiązują do wzorców antycznych - w szczególności do rzymskich term. W tej stylistyce dominują ciepłe, naturalne materiały - głównie kamień, stylizowane fontanny i posągi oraz kolumny. Jest to styl mocno wyeksploatowany, w ostatnich latach został zastąpiony stylistyką Dalekiego Wschodu.
Od kilku lat, po okresie fascynacji urządzeniami, kapsułami, prysznicami Vichy, silny jest trend powrotu do natury widoczny w akcentowaniu terapii manualnych, klasycznych i orientalnych masaży ciała i bezpośrednim kontakcie z terapeutą. Obserwujemy powrót do korzeni spa: zarówno do terapii wodnych, jak i do tradycyjnych rytuałów pielęgnacyjnych opartych na masażach i naturalnych produktach. Tę tradycyjna ofertę poszerza się jednak o nowe terapie wykorzystujące zdobycze techniki lub o odkrywane na nowo tradycyjne zabiegi afrykańskie lub indiańskie.
Tradycyjne terapie wodne łączone są więc z chromoterapią, muzykoterapią, poszerzane o masaże watsu (japoński masaż shiatsu wykonywany w podgrzanym minibasenie), gorące źródła, kąpiele błotne i piaskowe.
Konsekwencją wprowadzenia do oferty wielu ośrodków SPA tradycyjnych rytuałów i masaży wykonywanych przez terapeutów z Filipin, Indonezji, Tajlandii czy Indii jest pojawienie się stylu orientalnego w wystroju wnętrz. Wykorzystywane są w nim intensywne kolory, egzotyczne drewno, wyszywane złotem sarongi, bogato zdobione meble i dodatki sprowadzane bezpośrednio z Azji.
Eco obsesja.
Efektem większej świadomości ekologicznej i trendu bliskości z naturą jest rosnąca popularność biohoteli i ecoSpa. Troska o środowisko przejawia się w każdym aspekcie ich działalności: poprzez energooszczędne źródła światła, solary, zastąpienie proszków do prania ekologicznymi orzechami piorącymi, stosowaniem nietoksycznych farb i wykładzin, organicznych ręczników i pościeli, zatrudnianiem miejscowych pracowników, przygotowywaniem posiłków wyłącznie z ekologicznych surowców pochodzących z najbliższego regionu aż po wykorzystywanie do zabiegów wyłącznie naturalnych kosmetyków, często przygotowywanych na miejscu, bezpośrednio przed zabiegiem i stosowaniem tradycyjnych zabiegów pielęgnacyjnych. W aranżacji wnętrz trendowi temu towarzyszą naturalne, szlachetne materiały: drewno i kamień, proste formy i harmonijne podziały.
Zbliżonym nurtem jest trend etno, a więc odwoływanie się do tradycji regionu - zarówno w SPA menu, opartym na tradycyjnej medycynie ludowej i regionalnych zabiegach pielęgnacyjnych (typowym przykładem jest ruska bania lub alpejskie kąpiele w sianie), wykorzystującym miejscowe dobrodziejstwa natury, np. unikalne zioła, złoża borowin, regionalne wino czy piwo, kończąc na urządzeniu wnętrz w stylu charakterystycznym dla okolicy. Elementy regionalne warto wprowadzać do architektury i oferty zabiegów przede wszystkim w miejscowościach wypoczynkowych. Umiejętne, przemyślane wykorzystanie elementów charakterystycznych dla regionu w aranżacji wnętrz, ofercie zabiegów, strojach pracowników i restauracyjnym menu pozwoli zbudować spójny, oryginalny wizerunek obiektu. Aby uniknąć przestylizowania i efektu skansenu, elementy regionalne należy wykorzystywać oszczędnie, umiejętnie je przetwarzając i modernizując bądź łącząc z czystymi, prostymi formami i nowoczesnymi materiałami.
Spa - modny styl życia.
Koncepcją, która powoli dociera do Polski, jest SPA hybrydowe, łączące funkcje pielęgnacyjne z salonem towarzyskim. W ciągu dnia jest ono klasyczną przestrzenią pielęgnacji i relaksu, wieczorem zmienia się w tętniącą życiem kawiarnię i miejsce towarzyskich spotkań. Jest to koncept skierowany do młodych mieszkańców dużych aglomeracji, wnętrza są więc nowoczesne, nawet postindustrialne, w których przemysłowe materiały, szorstkie faktury oraz jednolita kolorystyka złamane są intensywnymi w formie i kolorze designerskimi meblami. W zamierzeniu jest to modne miejsce mające ułatwiać nawiązywanie kontaktów i zawieranie znajomości, miejsce w którym "wypada" się pokazać - stąd duża ilość przeszkleń i mobilnych rozwiązań, pozwalających szybko łączyć poszczególne strefy.
Boho-chic to najnowsza koncepcja, która nieśmiało i w ograniczonym zakresie pojawia się w naszym regionie Europy. Swoje źródło ma w designerskich hotelach projektowanych przez światowej sławy designerów, artystów sztuki nowoczesnej czy najgorętsze nazwiska haute couture. Wnętrza takich hoteli – sygnowane nazwiskami współczesnych artystów sztuki i popkultury - miały zaskakiwać, szokować, czasami zachwycać oryginalnymi rozwiązaniami, nowatorskimi formami i przełamywaniem konwencji. Boho-chic SPA na świecie to miejsca snobistyczne o artystycznych aspiracjach: każdy pokój zabiegowy zaprojektowany jest przez uznanego artystę, ma swój odrębny, charakterystyczny styl, we wnętrzach pojawia się sztuka nowoczesna. Podobnie skonstruowana jest oferta: zabiegi muszą być oryginalne, nowatorskie, a profesjonalne kosmetyki mają zaskakujące, nietypowe zapachy.
Widocznym trendem w hotelach jest z kolei integracja oferty spa z częścią mieszkalną: pokoje hotelowe wyposażane są w stoły do masażu, jacuzzi, prysznic wrażeń, urządzenia do prostych zabiegów kosmetycznych, jak np. mikrodermabrazji, a część spa w telewizory plazmowe, kominki, czy biblioteczkę. Tworzy się części SPA, z których goście mogą korzystać sami - to już nie tylko sauny suche i mokre, łaźnie parowe z okładami z glinki lub błota, ścieżki Kneippe'a, ale również stoły do masażu wodnego, urządzenia do masażu stóp oraz inne specjalistyczne urządzenia, do samodzielnej obsługi - bez pomocy wykwalifikowanych pracowników. Trendowi temu przyświeca idea zabawy, luzu i czerpania przyjemności z pielęgnacji ciała.
Do Polski nie dotarła jeszcze moda na popularne w USA Pet SPA oraz Kid SPA. W ostatnich latach w USA boom przeżywają luksusowe hotele i spa dla psów, w których oprócz zabiegów strzyżenia, farbowania sierści, skracania pazurów i czyszczenia zębów wykonywane są relaksujące masaże i kąpiele oraz seanse u psiego psychologa. Z kolei SPA dla dzieci - popularne wśród dziewczynek, oferujące podstawowe zabiegi pielęgnacji twarzy i ciała oraz manicure i pedicure - projektowane są w stylu zamierzenie infantylnym, landrynkowym.
Dominującą tendencją, niezależną od przyjętego stylu w projektowaniu wnętrz, jest dążenie do specjalizacji i oryginalności oferty i wystroju SPA. Klienci SPA mają coraz wyższe oczekiwania, świadomość potrzeb i ściśle sprecyzowane oczekiwania dotyczące oferty i jakości usług. Tworzenie unikalnej oferty jest niezbędne, aby wyróżnić się na bardzo konkurencyjnym rynku. Projektując SPA, należy pamiętać, ze wystrój wnętrz musi być spójny z ofertą zabiegów i powinien sprzyjać atmosferze relaksu, odprężenia i luksusu.
Jacek Niezgoda
ARTDESIGN architektura wnętrz
Więcej na temat projektowania wnętrz w książce pt. "ARANŻACJE WNĘTRZ".
Aranżacje wnętrz
- Zasady projektowania wnętrz
- Kolorystyka i oświetlenie
- Ergonomia
Publikacja autorstwa Jacka Niezgody, ARTDESIGN
Książka Aranżacje wnętrz podpowiada, jak zaprojektować stylowe i gustowne mieszkanie. Czytelnik dowie się z niej, jakie są podstawowe zasady projektowania wnętrz: jak dobierać kolory, wykorzystywać złudzenia optyczne, jak zbudować architekturę za pomocą oświetlenia i komfortowo urządzić łazienkę, sypialnię czy pokój dzienny.
Wymagającym inwestorom polecamy profesjonalny, kompleksowy i ponadczasowy projekt wnętrz.
OFERTA ARTDESIGN >>>