publikacje & referencje / artykuły
Architektura wnętrz obiektów handlowych oświetlenie, kolor, proporcje.
Światło i kolor budują atmosferę sklepu, są czynnikami
współtworzącymi filozofię marketingową. Spełniają już nie tylko funkcję
użytkową, tworząc dobre warunki widzenia, ale są stosowane w szerszym
aspekcie. Zarówno oświetlenie, jak i barwy, decydują o odbiorze
wizualnym, oddziałują na decyzję zakupu, wpływają na optyczną zmianę
proporcji, kształtu i wizerunku przedmiotu. Umiejętnie wykorzystane
decydują o sukcesie handlowym salonu sprzedaży, zapraszając klientów do
środka, zachęcają do zakupów.
Zazwyczaj częścią składową
oświetlenia sklepów jest światło dzienne, docierające do wnętrza przez
witrynę. Projekt oświetlenia powinien przewidywać zmianę warunków
świetlnych wraz z porą dnia, aby udział natężenia światła sztucznego
zwiększał się, w miarę zmniejszania składowej dziennego. Sytuując
stanowisko obsługi, nie należy ustawiać go przodem do okna, światło
dzienne powinno padać na blat roboczy z boku, najlepiej z prawej strony.
Każdy obiekt handlowy należy traktować indywidualnie, w
zależności od asortymentu towarów i standardu. Od projektanta zależy,
czy oddziaływanie wnętrza sklepu na klientów będzie pozytywne. Kreując
przestrzeń należy zajmować się nie tylko estetyką, ale wykorzystać
wiedzę z zakresu technicznych możliwości różnego rodzaju opraw i źródeł
światła. Najlepsze efekty osiąga się przy ścisłej współpracy klienta i
architekta wnętrz.
Sklep jest autonomiczną częścią przestrzeni, w
której funkcjonuje. Jego wizerunek powinien być tak wkomponowany w
otaczającą rzeczywistość, aby wnętrze zachowując swój własny charakter,
harmonizowało z ulicą, przestrzenią miejską, czy z pasażem handlowym.
Projektując oświetlenie we wnętrzu sklepowym należy zastanowić się,
jaką grupę będą stanowić nasi klienci, aby towar zwracał ich uwagę i
wyglądał atrakcyjnie. Inaczej należy dobrać oświetlenie dla klientów
młodych, a inaczej dla starszych, dla których oświetlenie powinno być
mocniejsze.
Oświetleniem możemy wyróżnić grupy towarów,
znajdujących się na promocji lub te, na które chcemy z różnych powodów
zwrócić uwagę klienta. W dobrze oświetlonym sklepie, produkty sprzedają
się łatwiej, wzbudzają większe zainteresowanie. O walorach źródeł
światła, stosowanych w obiektach handlowych, decydują przede wszystkim
właściwości świetlne. Forma opraw powinna być prosta, nie angażująca
uwagi klienta.
Dobrze zaprojektowane oświetlenie, wywiera
również pozytywne oddziaływanie na personel, zwiększając efektywność
działań, co powoduje stworzenie sprzyjającej atmosfery zakupów i
bezpośrednie zadowolenie klientów. W projektowaniu należy więc kierować
się dwoma aspektami. Pierwszy z nich to działania, mające na celu silne
oddziaływanie na klienta, niekoniecznie sprzyjające pracownikom. Drugi,
to zapewnienie obsłudze komfortowej pracy. Efekty wizualne należy
umiejętnie łączyć z oddziaływaniem psychologicznym i fizjologicznym na
pracownika.
W pomieszczeniach handlowych istnieją płaszczyzny
robocze o różnych funkcjach oraz strefy komunikacyjne, gdzie wymagane
jest natężenie oświetlenia o różnych wartościach. Należy więc stosować
obok oświetlenia ogólnego, oświetlenie miejscowe za pomocą opraw
oświetleniowych rozmieszczonych na suficie i skupionych odpowiednio nad
płaszczyznami roboczymi. Wartości średnie natężenia oświetlenia na
sąsiadujących płaszczyznach roboczych o różnych funkcjach lub na
płaszczyźnie roboczej w stosunku do pozostałej, części pomieszczenia, a
także we wnętrzach sąsiadujących, nie powinny przekraczać stosunku 5:1.
Jeśli natężenie oświetlenia ogólnego wynosi 500 lx, natężenie
oświetlenia w pozostałej części pomieszczenia, nie powinno być mniejsze
niż 100 lx. Analogicznie, gdy pomieszczenie sklepowe jest wydzielone ze
wspólnego pasażu handlowego. Zmiana warunków oświetleniowych powoduje
konieczność adaptacji narządu wzroku do nowej sytuacji. Zjawisko to może
być niekorzystne, przy zbyt dużej różnicy natężenia oświetlenia, a
także gdy we wnętrzu występują bardzo jasne powierzchnie. Efekt ten może
powodować przykre zjawisko olśnienia oraz powstawanie powidoków
(migotających, jasnych plam), wiążące się z zakłóceniem czynności
wzrokowej. Zaniedbanie tych szczegółów z pewnością nie wpłynie
pozytywnie na samopoczucie klientów, może spowodować spadek sprzedaży.
Przy stosowaniu oświetlenia złożonego, natężenie oświetlenia ogólnego w
pomieszczeniu powinno stanowić, co najmniej 1/5 natężenia całego
oświetlenia.
W celu zbudowania odpowiedniego klimatu
pomieszczenia handlowego wykorzystujemy 3 sposoby oświetlania wnętrz,
stosując szereg dostępnych rodzajów opraw:
1. Oświetlenie ogólne (równomierne) zapewniające swobodną orientację w przestrzeni.
- Oświetlenie bezpośrednie. Źródła światła powinny posiadać duży
współczynnik oddawania barw. Oświetlenie takie, realizujemy za pomocą
lamp typu downlight, wbudowanych w podwieszany sufit lub instalujemy
bezpośrednio na nim. Produkowane są kwadratowe, prostokątne i okrągłe
oprawy, z różnymi rodzajami odbłyśnika. Sztuka ciekawego rozmieszcza
takich lamp, nie polega na schematycznym rozplanowaniu jednego rodzaju
oprawy w osiach pomieszczenia, ale na swobodnym układzie, tworzącym
zaskakujące układy i efekty świetlne, przy jednoczesnym użyciu różnych
kształtów i wielkości opraw. Dobre efekty dają lampy umiejscowione w
pobliżu ścian. Uzyskujemy wtedy efekt światła odbitego i bezpośredniego,
optycznie powiększając wnętrze.
Oświetlenie bezpośrednie,
nasufitowe, kierujące światło prosto na powierzchnię – stosujemy również
tam, gdzie oświetlenie ogólne pośrednie spowodowałoby zmniejszenie
kontrastów, cieni oraz dla podkreślenia kształtu i koloru.
-
Oświetlenie pośrednie. Oświetlenie to jest efektem źródła zamkniętego w
oprawie, która posiada właściwości rozpraszania lub kierowania
strumienia światła na płaszczyznę we wnętrzu (światło odbite,
rozproszone). Oświetlenie rozwiązane w ten sposób, może w niektórych
sytuacjach stanowić oświetlenie podstawowe. Często wykorzystywane bywają
proste oprawy, w postaci mlecznej kuli lub innych form. Użycie
całkowicie przeźroczystych kloszy, o widocznym źródle światła, może
powodować efekt olśnienia, jeżeli wykorzystamy nieodpowiednie źródło
światła.
W ostatnim czasie, dużą popularnością cieszą się
rozwiązania polegające na umieszczaniu źródeł światła za kolorową, pół
przeświecalną zasłoną z tworzywa sztucznego, rozpiętego na suficie,
pomiędzy specjalnie do tego przygotowanymi elementami z płyty gipsowo
kartonowej.
Lampy oświetlenia pośredniego, kierujące światło do góry,
optycznie podwyższają wnętrze, nie powinny być jednak stosowane jako
jedyne źródło światła.
W prawidłowo zaprojektowanej przestrzeni handlowej oświetlenie ogólne, pośrednie i bezpośrednie powinno się uzupełniać.
2. Oświetlenie akcentujące – oświetlające ekspozycję.
Dużą rolę we wnętrzach handlowych odgrywa oświetlenie akcentujące, którego zadaniem jest przyciągnięcie uwagi klienta.
Może
być ono rozwiązywane przy użyciu reflektorków wyposażonych w halogenowe
źródło światła. Dzięki właściwościom tego typu lamp możemy wydobyć
walory oświetlanego produktu, wiernie oddając kolor. Ponadto
wykorzystując źródła o określonym kierunku świecenia i wąskim kącie
skupienia światła, możemy zwrócić uwagę na dekoracyjne detale, ciekawe
kształty i faktury przedmiotów.
Oświetlenie akcentujące możemy
również zrealizować za pomocą lamp, zawieszonych na linkach stalowych,
które możemy montować w poziomie, pionie i pod dowolnym kątem, co daje
szerokie pole ich wykorzystania.
Oświetlenie za pomocą lamp
umocowanych na szynach, stwarza możliwość zainstalowania reflektorów o
dużej mocy, z wąskim promieniem rozsyłu światła, skupiających światło na
poszczególnych detalach. Szyny można łączyć, poprzez giętkie łączniki
pozwalające na projektowanie dowolnych kształtów systemów świetlnych we
wnętrzu. Instalujemy je bezpośrednio do ściany lub do sufitu. Możemy
również zawiesić na linkach, przytwierdzonych do sufitu, na zaplanowanej
przez nas wysokości. W pomieszczeniach wysokich pozwala to na optyczną
korektę proporcji wnętrza (wzrok zatrzymuje się na zawieszonym systemie
świetlnym). Szyny produkowane są w różnych kolorach, przekrojach i
kształtach. Do niektórych typów opraw reflektorowych producenci
proponują różnokolorowe filtry, nakładki, obręcze, wielobarwne klosze,
wzbogacające efekty świetlne.
Przy oświetleniu za pomocą lamp
kierunkowych/reflektorowych przytwierdzonych trwale, bezpośrednio do
sufitu należy liczyć się z brakiem możliwości zmian układu
ekspozycyjnego (w niektórych sklepach można zauważyć reflektory o braku
funkcji oświetleniowych).
Ciekawym rozwiązaniem jest
oświetlenie półek, realizowane za pomocą świetlówek, wbudowanych w
górną, poziomą powierzchnię nad oświetlanym przedmiotem, lub w panel
znajdujący się przed eksponowanym produktem. Źródło światła powinno być
osłonięte od strony klienta, aby nie powodowało olśnienia. Możliwości
takie dają oprawy asymetryczne.
3. Oświetlenie dekoracyjne przeznaczone do „efektów specjalnych”.
W oświetleniu dekoracyjnym barwa, jak i moc zależne są tylko od
wyobraźni twórcy. Wśród wielu realizowanych pomysłów można wymienić
oświetlenie za pomocą lamp wbudowanych w podłogę, które mogą wyznaczać
np. kierunek poruszania się, a umiejscowione blisko ścian, będą
podkreślać faktury tynku, materiały na ścianie. Innym przykładem jest
oświetlenie za pomocą lamp wbudowanych w ścianę na wysokości około 30 cm
od podłogi, wydobywające np. szklistość polerowanej posadzki.
Przy
pomocy oświetlenia dekoracyjnego możemy również zareklamować pojedynczy
towar, zwracając na niego uwagę poprzez nieoczekiwaną zmianę jego
właściwości, co wzbudzi zaciekawienie i z pewnością przyciągnie wzrok
klienta.
Niebagatelnym elementem pozwalającym na uzyskanie w
małym pomieszczeniu - głębokiej perspektywy jest lustro. Odbite,
prostopadłe do niego elementy wnętrz, zarówno części podłogi, jaki i
sufitu, wzmagają wrażenie przestrzeni.
Dobierając oświetlenie do
wnętrza sklepu należy uwzględnić współczynniki odbić światła,
charakteryzujące posadzkę, ściany i sufit, a także towarów
przeznaczonych do sprzedaży. Szczegółowe dane, dotyczące oświetlania
wnętrz światłem elektrycznym, opublikowane zostały w polskiej normie
PN-84/E-020303.
Wymagana wartość natężenia światła w obiektach handlowych.
Salony sprzedaży:
- w całym pomieszczeniu 200 lx,
- stoły i lady sprzedaży 300lx,
- wystawiony towar - gabloty, wystawy wewnętrzne 500 lx.
Wystawy uliczne:
- przy ulicach słabo oświetlonych 300 lx,
- przy ulicach silnie oświetlonych 750 lx.
Małe sklepy w miastach i na wsi:
- całe pomieszczenie sprzedaży 100 lx
- stoły i lady sprzedaży oraz półki i wystawy 200 lx
- wystawy uliczne 500.
Szybkość rozróżniania obserwowanych przedmiotów zwiększa się, gdy
poziom oświetlenia osiąga granicę 400-500 lx. Należy zwiększyć natężenie
wówczas, gdy oświetlany przedmiot ma współczynnik odbicia poniżej 0,2
lub występują na nim małe kontrasty (np. czarny przedmiot na ciemnym
tle) oraz w przypadku, gdy błędy popełnione przy postrzeganiu mogą
spowodować groźny uraz lub duże straty materialne (sklepy z wyjątkowo
drogimi artykułami), a także w przypadku gdy pracownikami i klientami są
w większości osoby powyżej 40 lat.
Wśród wielu parametrów,
opisujących każde źródło światła, są dwa na które należy zwrócić
szczególną uwagę, aby przedmioty handlu, w naszym wnętrzu wyglądały jak
najlepiej i zachęcały klientów do zakupu.
Jest to temperatura
barwowa (ciepła, biała, dzienna) oraz współczynnik oddawania kolorów Ra –
wskazujący, jak oświetlenie wybranym źródłem światła umożliwia
obserwację kolorów.
W zależności od miejsca wykorzystania, zaleca
się stosowanie źródeł światła, o temperaturze barwowej i wskaźniku
oddawania barw Ra:
- artykuły spożywcze – barwa ciepła, ciepło-biała,
Ra=85 z wyjątkiem warzyw - barwa biała oraz mięs i wędlin, do
oświetlenia których wykorzystujemy specjalne świetlówki, wydobywające
kolor czerwony o Ra=85; w przypadku braku takiego źródła proponowana
jest barwa biała,
- szeroki asortyment - sklepy wielobranżowe – białe światło,
- ekskluzywny asortyment – barwa ciepła – pogłębienie wrażenia elegancji i wytworności,
- artykuły odzieżowe, skórzane – barwa ciepło-biała lub biała, źródła światła gwarantujące najlepsze oddawanie barw, Ra=95,
- artykuły meblowe, dywany - barwa ciepło-biała o Ra = 85-95,
- artykuły papiernicze, sportowe i zabawki - barwa ciepło-biała, biała o Ra= 85,
-
biżuteria, zegarki – barwa ciepło-biała, biała o Ra= 85; artykuły
wykonane ze szkła i metali najlepiej prezentują się oświetlone światłem
halogenowym,
- kosmetyka, fryzjerstwo - barwa ciepło biała, biała o Ra= 95,
- kwiaty - podobnie jak kosmetyki,
- szyldy, reklamy, oświetlenie zewnętrzne – barwa dzienna, Ra=72.
Zastosowanie
źródeł, o określonej temperaturze barwowej podporządkowane jest
zasadzie, że towarom należy nadać taki wygląd, jaki będą miały w miejscu
użytkowania.
Do oświetlenia wnętrz handlowych nie należy
stosować tradycyjnych żarówek i świetlówek o słabym współczynniku
oddawania barw. Wrażenie barwy światła zależne jest od natężenia. Przy
dużych wartościach natężenia oświetlenia należy stosować źródła o barwie
białej, gdyż źródła o barwie ciepłej dają wrażenie nienaturalności,
powodują szybkie zmęczenie zmysłu wzroku.
Stosowanie zbyt
intensywnej barwy w oświetleniu powoduje przekłamanie w wyglądzie
rzeczy. Kolorowym światłem podkreślamy kolor wybranego asortymentu np.
intensywności barwy wędlin, butów itd.
Projektując oświetlenie
wnętrz handlowych powinniśmy pamiętać, że promieniowanie UV i IR
powoduje płowienie materiałów i deformacje, ma również niekorzystny
wpływ na artykuły spożywcze. Należy stosować odpowiednie źródła o
niskiej emisji tego promieniowania.
Do lamp stosowanych dla
wyróżnienia salonu sprzedaży/sklepu, należą systemy świetlne
wykorzystywane po zapadnięciu zmroku - Display line. Lampy te, dzięki
przesłonie włożonej do projektora, pozwalają wyświetlić wybraną
treść/obraz na dowolnej płaszczyźnie, stanowiącej ekran. Może nim być
elewacja budynku, chodnik przed witryną sklepową, sufit we wnętrzu.
System pozwala uzyskać obraz ze slajdu z treścią zależną od okazji, pory
roku itp. Oprawą możemy ponadto sterować, nadając ruch wyświetlanemu
obrazowi.
Projektując oświetlenie w salonie sprzedaży powinniśmy
pamiętać, że nie wydobywamy tylko walorów produktu, ale również
tworzymy wizerunek sklepu, jego charakter, a także przyczyniamy się do
kultury zakupów.
Barwy i światło w kształtowaniu przestrzeni.
Światło i związana z nim nierozerwalnie barwa wywołują różne efekty
fizjologiczne i przestrzenne, kształtują klimat psychiczny, estetyczny i
kulturę miejsca pracy. Źle dobrana barwa może wywoływać poczucie
przytłoczenia, powodować złe samopoczucie, pasywność, jak również
optycznie zakłócać kształt i proporcje pomieszczenia. Stosowanie barw we
wnętrzach handlowych może zachęcać do zakupów, wzmagać lub osłabiać
wydajność pracy personelu.
Kolory możemy klasyfikować zależnie
od ich aktywności. Największą aktywność ma barwa pomarańczowa, następnie
żółta, czerwona, zielona, purpurowa. Najmniejszą wykazuje niebieska,
zielona i fioletowa.
Aktywne barwy stosujemy na małych
powierzchniach, w niewielkich ilościach we wnętrzu, mniej aktywne na
większych – tak, aby ich oddziaływanie pozostawało w harmonii dla
odbiorcy. Oddziaływanie barwy zależy również od jasności i nasycenia,
światła oraz miejsca użycia.
Najbliższe człowiekowi są barwy,
które odnajdujemy najczęściej w przyrodzie oraz takie, które związane są
z podświadomymi, pozytywnymi skojarzeniami. Stosując odpowiednie barwy
na poszczególnych płaszczyznach pomieszczenia, możemy wywierać na
odbiorcy różne stany emocjonalne, a także wpływać na optyczne wrażenie
zmiany proporcji.
Ciepłe i jasne barwy w górnej płaszczyźnie
pomieszczenia pobudzają, zastosowane z boku, na ścianach, dają wrażenie
ciepła i zbliżenia, z dołu powodują uczucie lekkości, odciążenia.
Ciepłe
i ciemne barwy, zastosowane z góry, zamykają wnętrze, a z boku -
odgradzają, natomiast z dołu wywołują wrażenie stabilności.
Zimne i
jasne kompozycje kolorystyczne nad obserwatorem, wpływają odprężająco i
rozjaśniają wnętrze, zastosowane z boku i z dołu zachęcająco „do biegu”,
prowadzą. Zimne i ciemne, w górnej płaszczyźnie są niekorzystne,
stwarzają poczucie zagrożenia i ciężaru, w bocznych płaszczyznach
wywołują chłód i smutek, z dołu - obciążają i ściągają w dół.
Długie pomieszczenia wydają się krótsze, gdy ściana poprzeczna jest
silnie uwydatniona barwą. Jasne barwy na ścianach, przy jasnym suficie –
sprawiają wrażenie wysokości. Barwy zimne łagodzą odczuwanie hałasu i
wysokiej temperatury. Kolor czerwony, żółty, pomarańczowy zmniejsza
przestrzeń. Biel jest kolorem czystości, schludności, porządku. W
kształtowaniu kolorystyki wnętrz, biel odgrywa rolę przewodnią,
rozdziela różne grupy barw, neutralizuje je, rozczłonkowuje.
Projektując
wnętrza należy kierować się zasadą, że kontrast kolorystyczny powinien
być tym większy, im mniejsze jest natężenie światła.
Odpowiednio
użytą barwą i światłem możemy wywoływać zamierzone przez nas cele,
m.in. optyczną zmianę proporcji wnętrza, a także przedmiotów,
znajdujących się w nim, wizualną zmianę kształtu, ciężaru, usytuowania w
przestrzeni.
Większe i cięższe wydają się przedmioty w kolorze
ciemnym, lżejsze i mniejsze w kolorze jasnym. Czarne, ciemne
powierzchnie i bryły sprawiają wrażenie mniejszych niż białe, o tej
samej wielkości. Jasna barwa, obok ciemnej sprawia, że ta ostatnia
wydaje się jeszcze ciemniejsza. Elementy ciemne uwypuklają się na jasnym
tle, jasne na ciemnym tle dają efekt swojej lekkości. Pionowe pasy,
układy przestrzenne – podwyższają optycznie wnętrze, poziome poszerzają,
zaś układy kratkowane poszerzają i podwyższają. Układy poziome nadają
wnętrzu wyraz dynamizmu – powtarzane w równych odległościach - pewien
rytm, układy pionowe są bardziej statyczne. Należy przy tym pamiętać, że
płaszczyzny pionowe są dla oka bardziej wyraziste niż poziome.
Wnętrze, które obejmujemy wzrokiem od podłogi do sufitu bez ruchu głową,
traktujemy jako statyczne – dające poczucie bezpieczeństwa, gdy jednak
takie pomieszczanie jest długie, odczuwamy wrażenie przytłoczenia. W
pomieszczeniach wysokich, gdy wodzimy wzrokiem ku górze, możemy mówić o
wnętrzu dynamicznym.
Nie należy jednak uogólniać tych
właściwości, gdyż na wrażeniową ocenę, wpływa wiele innych czynników,
m.in. kierunek oświetlenia, współczynnik odbicia światła przedmiotu, a
nawet indywidualne cechy oglądającego. Dlatego też, do aranżacji
przestrzeni handlowych najlepiej jest zatrudnić architekta wnętrz, który
stworzy autorski, indywidualny projekt, uwzględniający wszystkie
aspekty oraz poprowadzi prace we wnętrzu we właściwej kolejności.
Jacek Niezgoda
ARTDESIGN architektura wnętrz
Więcej na temat projektowania wnętrz w książce pt. "ARANŻACJE WNĘTRZ".
Aranżacje wnętrz
- Zasady projektowania wnętrz
- Kolorystyka i oświetlenie
- Ergonomia
Publikacja autorstwa Jacka Niezgody, ARTDESIGN
Książka Aranżacje wnętrz podpowiada, jak zaprojektować stylowe i gustowne mieszkanie. Czytelnik dowie się z niej, jakie są podstawowe zasady projektowania wnętrz: jak dobierać kolory, wykorzystywać złudzenia optyczne, jak zbudować architekturę za pomocą oświetlenia i komfortowo urządzić łazienkę, sypialnię czy pokój dzienny.
Wymagającym inwestorom polecamy profesjonalny, kompleksowy i ponadczasowy projekt wnętrz.
OFERTA ARTDESIGN >>>